Darmowa wysyłka dla zamówień od 150 PLN   |   Realizacja do 7 dni roboczych
  • Dodaj produkty do koszyka
Image Alt
  >  Blog   >  Motoryka mała i duża – jak je rozwijać?

Motoryka mała i duża – jak je rozwijać?

Motoryka a rozwój fizyczny dziecka

Motoryka mała i duża czyli ogólna sprawność fizyczna to złożone zagadnienie, a rozwój fizyczny dziecka to wieloetapowy proces. Motorykę dzielimy na dwa rodzaje: małą i dużą. Obydwa te rodzaje są niezmiernie ważne jeśli chodzi o poprawny rozwój dziecka. Rozwój psychomotoryczny jest cechą indywidualną, nie przebiega więc u wszystkich jednakowo. Do jego prawidłowej oceny potrzebne są różnorodne dane, np. kiedy malec zaczyna chodzić, ile czasu upłynie zanim pewnie porusza się samodzielnie, kiedy wypowiada pierwsze zdania, kiedy stają się one sensownymi komunikatami. Obraz dopełniają informacje o rozwoju fizycznym dziecka: przyroście masy ciała, wysokości i ząbkowaniu.

Motoryka mała i duża

Motoryka mała to ruchy palców i dłoni. Dziecko zaczyna wkładać rączki do ust wkrótce po narodzinach. To początek nauki chwytania. Dwumiesięczne niemowlę bawi się już własnymi dłońmi, w 3.-4. miesiącu życia wyciąga ręce po zabawki i potrafi je objąć. Gdy dziecku uda się uchwycić jakiś przedmiot, wkłada go do ust, aby zbadać go wargami i językiem. W 6. lub 7. miesiącu życia przekłada przedmioty z ręki do ręki. W 8. miesiącu potrafi używać palców, np. chwytając niewielkie zabawki palcem wskazującym i kciukiem. Roczny malec opanowuje taki pęsetowy (nożycowy) chwyt do perfekcji. Do rozwoju motoryki małej świetnie nadadzą się np. drewniane puzzle ze zwierzątkami. Dobrze ukształtowana motoryka mała przyda się do wielu czynności, np. do rysowania, lepienia z plasteliny czy też zapinania guzików.

Motoryka duża obejmuje wszystkie ruchy, które angażują całe ciało lub jego większą część. W 6. miesiącu życia rozwój motoryczny dziecka jest już tak zaawansowany, że malec zaczyna się samodzielnie przemieszczać: pełza na brzuszku pomagając sobie rękami. Czasami niemowlęta używają też innej techniki. Podnoszą głowę i tułów, wciągają nóżki pod siebie i opierając się na kolanach, rzucają się do przodu. Ich celem jest przedmiot, zwykle kolorowa zabawka, które je zainteresowała. Innymi przykładami motoryki dużej jest np. bieganie, skakanie, jazda na rowerze czy też gra w piłkę.

Odpowiednie zabawki wspomagają rozwój

Dla harmonijnego rozwoju wszystkich zmysłów dziecko potrzebuje różnorodnych bodźców. Jednym ze sposobów wspomagania rozwoju dziecka jest wybór odpowiednich dla niego zabawek. Daj mu do zabawy kilka kolorowych zabawek, wykonanych z bezpiecznych materiałów, takich jak nasze drewniane puzzle edukacyjne.

Noworodek początkowo potrafi dostrzec jedynie najbliższe fragmenty matczynej twarzy, takie jak nos, oczy i usta. Poruszające się przedmioty stwarzają dla maleństwa jedynie serię nieostrych obrazów. Może je śledzić jedynie w jednej, horyzontalnej płaszczyźnie. W 2. miesiącu życia dziecko rozpoznaje bez trudu twarz mamy. W tym czasie jego wzrok przyciąga wszystko, co błyszczy i mieni się w jego bezpośrednim otoczeniu. Możecie to zaobserwować, przesuwając mu przed oczami kolorową grzechotkę. Będzie wtedy wodzić za nią wzrokiem. Zabawa z dzieckiem stanowi nie tylko wspaniałą stymulację jego rozwoju, jest także znakomitą metodą sprawdzenia funkcjonowania jego zmysłów.

Post a Comment